یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
آب عمیق یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۵۳:۱۵.

.
آینده صنعت حفاری در آب‌های عمیق رقم می‌خورد
ایران دریلینگ: هر چند كه به دليل كاهش قيمت نفت و شرايطي ناشي از بحران مالي جهاني چشم انداز وضعيت آينده بسياري از بخش‌هاي وابسته به صنايع بالادستي صنعت نفت و گاز مشخص نيست ولي گزارش‌ها حاكي از آن است كه بازار فعاليت‌هاي فراساحلي در آب‌هاي عميق و فوق عميق همچنان به رشد و پيشرفت خود ادامه مي‌دهد. در همين خصوص نشريه E&P در گزارشي مي‌نويسد: شركت‌هايي كه براي فعاليت‌ در حوزه آب‌هاي عميق و فوق عميق برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري كرده‌اند، ممكن است در شرايط فعلي مشكلات زيادي را تجربه ننمايند. اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: علي رغم شرايط ناشي از بحران مالي جهاني كه سبب ايجاد ركود و توقف بسياري از پروژه‌هاي نفتي و گازي در سراسر جهان شده است بسياري از پروژه‌هاي آب‌هاي عميق و فوق عميق كاهش بسيار اندكي را در فعاليت‌هاي خود تجربه مي‌‌كنند. بنابر اين گزارش ميادين فراساحلي آب‌هاي عميق و فوق عميق در برزيل، آنگولا در غرب آفريقا و خليج مكزيك همچنان مشغول جذب شركت‌هاي فعال در صنايع نفت و گاز فراساحلي و تكنوژي اين شركت‌ها مي‌باشند و شركت‌هاي حفاري كه آماده حفاري در حوزه‌هاي آب‌هاي عميق در اين مناطق شده‌اند ممكن است بهشت امني براي در امان ماندن از طوفان اقتصادي فعلي پيدا كرده باشند.

نشريه E&P كه يكي از معروف‌ترين نشريات حوزه انرژي مي‌باشد در ادامه گزارش خود مي‌افزايد: شركت Pride International يكي از همين شركت‌هاست كه از سال 2005 ميلادي دستخوش اصلاحات عمده‌اي شده ولي در حال حاضر به يكي از شركت‌هاي پيشتاز و متخصص تبديل شده كه مي‌تواند از پس بسياري از پروژه‌هاي آب‌هاي عميق بر بيايد. در همين خصوص "لوئيس راسپينو" مدير عامل شركت Pride International با اشاره به اينكه ما مي‌خواستيم بدانيم چه چيز در گذشته عامل پيشرفت ما بوده و چه چيزي در آينده عامل پيشرفت ما خواهد بود، مي‌گويد: «تمامي تحليل‌هاي ما حاكي از آن است كه صنعت نفت و گاز در حال حركت به سوي آب‌هاي عميق و متمركز شدن بر روي آن است». 

اين گزارش در ادامه با اشاره به اينكه فعاليت‌ در آب‌هاي عميق و فوق عميق به تجهيزات پيشرفته و گران قيمتي نياز دارد به نقل از  راسپينو مي‌افزايد: ما قبل از برنامه‌ريزي براي ورود به آب‌هاي عميق نگاهي به شرايط شركت Pride كرديم كه در آن زمان خيلي غير متمركز بود.اين شركت در سال 2005 بزرگترين شركت حفار آمريكايي در خارج از آمريكاي شمالي بود كه عمليات‌هاي قابل توجهي در بخش خشكي در آمريكاي جنوبي و نيمكره شرقي جهان داشت. اين شركت همچنين فعاليت‌هايي نيز در آب‌هاي كم عمق خليج مكزيك داشت و مالك چندين فعاليت تجاري – خدماتي و اجرا و همچنين يك هتل شناور بر روي آب در درياي شمال را بر عهده داشت ولي بتدريج شروع به كنار گذاشتن فعاليت‌هاي مي‌كند كه با تمركز جديد اين شركت (فعاليت‌ در آب‌هاي عميق) هماهنگي نداشته و در نهايت با فروش تمام زمين‌هاي خود در آمريكاي لاتين، مراكز تجاري و هتل شناور بر روي آب خود در درياي شمال و همچنين ريگ‌هاي حفاري خشكي خود در نيمكره شرقي جهان مي‌گيرد.

راسپينو در همين خصوص تصريح مي‌كند: «ما از پول ناشي از فروش تجهيزات و دارايي‌هايمان براي وارد كردن شركت به حوزه آب‌هاي عميق استفاده كرديم». راسپينو در ادامه اين گزارش با اشاره به تصميم اين شركت براي فروش ريگ‌هاي حفاري خود در آب‌هاي كم عمق خليج مكزيك در پاسخ به اين سوال كه چرا اين شركت فعاليت در آب‌هاي عميق را انتخاب كرده گفت: ما بر اين باوريم كه آب عميق آينده صنعت فراساحل است. مدير عامل شركت Pride International در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه همكاري با شركت‌هاي فعال در حوزه آب‌هاي عميق مزاياي خاصي به همراه دارد، مي‌گويد: بيشتر كارفرمايان آب‌هاي عميق در حال حاضر به دليل كمبود درآمدهاي ناشي از بحران مالي جهاني مايل به انجام عمليات حفاري نيستند و مايلند كه اين فعاليت‌ها در زمان افزايش قيمت‌ها انجام دهند؛ اين همان موقعيتي است كه ما خودمان را براي آن آماده كرده‌ايم. 

اين نشريه در پايان گزارش خود چنين نتيجه‌گيري مي‌كند كه حتي در شرايط نامناسب فعلي ناشي از بحران مالي جهان و ركود بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي در جهان چشم انداز توسعه و بازار كار فعاليت در آب‌هاي عميق و فوق عميق خوب به نظر مي‌رسد. اين گزارش بهترين مثال موجود در اثبات اين ديدگاه را تصميم اخير شركت برزيلي پتروبراس براي سرمايه‌گذاري 174 ميليارد دلاري ظرف 5 سال آينده مي‌داند كه 60 درصد اين مبلغ به توسعه پروژه‌هاي بالادستي و يك سوم ديگر به سرمايه‌گذاري براي استخراج حوزه نفتي سانتوس مي‌داند كه به تازگي كشف شده است. اين در حالي است كه شركت پتروبراس بازار فراساحل غرب آفريقا را نيز هدف گرفته، منطقه‌اي كه اين شركت ميزان موفقيت پروژه‌هاي حفاري را در آن بسيار بالا مي‌بيند. خبر خوب براي شركت‌هايي مثل  Pride International، پتروبراس و ساير شركت‌هايي كه در آب‌هاي عميق فعاليت مي‌كنند اين است كه اين پروژه‌ها به شناورهاي بسيار پيشرفته‌اي نياز دارند و شركت‌هايي كه چنين شناورهايي را در اختيار داشته باشند بازار كار خوبي در آينده در اختيار خواهند داشت. 


  کد خبر : 44
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
  .

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :